Praksisledelse

Dette kursus belyser, hvad det vil sige at lede en god klinik. Kurset kombinerer de ledelsesmæssige og juridiske aspekter af det at være virksomhedsejer. Kurset har fokus på god og moderne ledelse i almen praksis, både i teoretisk og praktisk forstand.

Vi vil komme ind på, hvordan man indgår i et konstruktivt samarbejde og udvikler samarbejdsrelationer i gensidig respekt i forhold til klinikpersonale og kolleger. Vi definerer begreberne værdigrundlag, visioner, mål og strategi, og belyser forskellene mellem strategisk, administrativ og operativ ledelse.

Vi går i dybden med personaleledelse. Hvad er god ledelseskommunikation? Hvordan motiverer man sit personale til at gøre deres bedste, herunder betydningen af anerkendelse. Vi gennemgår, hvordan man skaber en praksis, som kan håndtere konflikter, skaber sammenhold, fælles målsætninger og accept af hinandens forskellighed.

Vi gennemgår det ansættelsesretlige grundlag for ledelse. Hvilke rettigheder og pligter man har som arbejdsgiver. Det indebærer kendskab til de forhold du som arbejdsgiver skal være opmærksom på, når du ansætter nyt personale, ansvar i forhold til personalet ved virksomhedsoverdragelse, opsigelse i prøvetidsperiode, funktionærloven, ferieloven, og medarbejderes barsel. Vi kommer ind på sygefravær og refusion, advarsler, opsigelsers saglighed og diskriminationslovgivningen.

Undervisere tilknyttet dette emne

Materiale til emnet

Du skal være logget ind for at kunne se materiale.