Kommunikation og funktionelle tilstande
Kurset i ’Kommunikation og funktionelle tilstande dag 1’ forløber over to sammenhængende dage og en opfølgningsdag. Alle tre dage bør følges på samme hold. Kurset gør brug af The Extended Reattribution and Management Model (TERM-modellen) og har fokus på kommunikation anvendt i relation til patienter med funktionelle tilstande.
Forberedelse inden kurset
Du forventes at lave en videooptagelse fra egen praksis mellem 2. og 3. kursusdag.
Til dette skal du bruge app'en "Supervision". For at anvende app'en til din optagelse skal du kontakte PLO-E for at blive oprettet som bruger ved at sende en mail til euf.plo@dadl.dk med nedenstående oplysninger. Sørg for at få adgang til app’en i god tid – der kan være ventetid på oprettelsen!
Oplysninger til PLO-E:
- Fulde navn
- Privatadresse
- Mobiltelefonnummer (det mobilnummer, hvor supervisionappen skal installeres)
- Autorisations-ID
- Læge-type: Fase 1/2/3 (præciser, hvilken fase du er i)
Den nye app ”Supervision” sikrer, at de optagne videoer gemmes forsvarligt i henhold til GDPR og indeholder en elektronisk samtykkeerklæring, som patienten underskriver på skærmen. Alle videoer slettes automatisk efter 3 måneder. Du kan finde en vejledning til videooptagelse under kursus-beskrivelsen.
Vi anbefaler, at du læser udvalgte afsnit i bogen ”Funktionelle lidelser – udredning og behandling”:
Få Funktionelle lidelser af Trine Dalsgaard som Hæftet bog på dansk - 9788762811249 (saxo.com)
Bogen kan lånes af Specialeuddannelsen (udleveres på første kursusdag i Odense).
I menuen til højre finder du relevante artikler og Power Point præsentationer fra kurset.
Du kan downloade og læse:
- Pjecen ”Når kroppen siger fra". Læs mere her
- Patient-håndbog om funktionelle lidelser: Til patienter og pårørende Håndbog om funktionelle lidelser (sst.dk)
- DSAM’s kliniske vejledning om funktionelle lidelser: http://vejledninger.dsam.dk/funktionellelidelser/
Formål
Formålet med kurset er at forbedre kursisternes evne til at identificere patienter med funktionelle tilstande, skabe forståelse for disse lidelsers natur og formidle almen praksis rolle i forebyggelse og håndtering af lette og kroniske tilstande. En nødvendig forudsætning herfor er god kommunikation.
De specifikke undervisningsmål er:
1. At formidle den nyeste teoretiske viden om funktionelle tilstande – herunder viden om forekomst, årsager, forebyggelse og behandling af såvel lette som kroniske tilstande
2. At indøve og/eller styrke basale færdigheder i interviewteknikker som forudsætning for en god kommunikation med alle patienter i almen praksis
3. At træne konsultationsprocessen i form af TERM-modellen i relation til patienter med funktionelle tilstande
4. At forbedre færdigheder i at forebygge iatrogene skader og udvikling af kroniske funktionelle tilstande
5. At forbedre færdigheder i at genkende og behandle lette tilfælde af funktionelle tilstande
6. At opnå kendskab til hvordan kroniske tilfælde kan behandles og håndteres i almen praksis
Undervisningsform
Undervisningen består dels af forelæsninger, dels af praktiske øvelser som involverer alle kursister. I de praktiske øvelser indgår færdighedstræning ved brug af skuespillere og videosupervision. Denne læringsform anvendes, idet deltageraktivering og supervision med udgangspunkt i den enkelte kursists forudsætninger har vist sig at være effektive elementer i læringsprocessen.
Skiftende undervisere: Praktiserende læger/speciallæger i almen medicin: Klaus Hansen, Lene Toscano, Helle Ibsen og Marianne Rosendal samt psykiater Andreas Schröder og Inger Merete Terp.
Læsevejledning til TERM-bogen
Bogen indeholder følgende sektioner:
- Evidens og teori om funktionelle lidelser: del I (kap 1-8)
- Udrednings- og behandlingsprogram, som trænes på kurset: del II, særligt kap 11
- Kort om indhold af opfølgende samtaler: kap 13-14
- Funktionelle lidelser hos børn
- Antropologiske og historiske vinkler på emnet
For at få mest muligt ud af kurset, er det særlig vigtigt, at du har læst kapitel 11. I dette kapitel gennemgås de centrale principper for, hvordan vi udreder og behandler patienter med funktionelle lidelser.
For at forstå baggrunden for behandlingsprincipperne vil vi anbefale læsning af del I.
Andre links
Video om filtermodel ligger i højre side på flg. link:
Informationsmateriale (funktionellelidelser.dk)
Undervisere tilknyttet dette emne
Materiale til emnet
Du skal være logget ind for at kunne se materiale.