Forskningstræningen
I fase 2 skal du på forskningstræningskursus.
Kurset varer 17 dage. Fra juni 2026 varer kurset 20 dage fordelt over ca. 4 måneder med start i februar og august.
Vi sender invitation ud ca. 3 måneder før kursusstart (maj/november).
Hvis uddannelsesforløb ændres pga. barsel, orlov eller andet, er det vigtigt, at du giver besked til den ansvarlige for forskningstræningen Torben Dybdahl gennem sekretær Marianne Fosdal Poulsen (mfosdal@health.sdu.dk).
Husk også at informere både Specialeuddannelsen og Videreuddannelsen.
Hvis du mod forventning ikke er blevet indkaldt 2 måneder før kursusstart, skal du kontakte Sekretariatet (almen.praksis@health.sdu.dk) og sekretær Marianne Fosdal Poulsen (mfosdal@health.sdu.dk).
Du kan læse mere om forskningstræningen her på siden.
Administrationen
Kursusleder
Torben Dybdahl
tdybdahl@health.sdu.dk
Sekretær
Marianne Fosdal Poulsen
mfosdal@health.sdu.dk
Sekretariatet
Telefon: 6550 9027
almen.praksis@health.sdu.dk
Om forskningstræningen
Alle læger i en almenmedicinsk hoveduddannelsesstilling skal gennemføre det obligatoriske kursus i forskningstræning. Undtaget er de læger, der er indskrevet som ph.d.-studerende ved et sundhedsvidenskabeligt fakultet, har en ph.d., doktorgrad eller tilsvarende. Er du i tvivl, om du kan få dispensation for gennemførelse af kurset, skal du kontakte kursusleder for forskningstræningen Torben Dybdahl gennem sekretær Marianne Fosdal Poulsen (mfosdal@health.sdu.dk).
Hvornår i uddannelsen?
Forskningstræningen har en samlet varighed på 20 dage og er opdelt i to moduler.
Nuværende format (før juni 2026):
- Grundkursus 1: Ligger i fase 1 og består af 3 kursusdage. Kurset kombinerer tilstedeværelsesundervisning (en dag på kursuscenter i Middelfart) og efterfølgende online aktiviteter. Kurset udbydes af SDU, og man er selv ansvarlig for at tilmelde sig via SDU´s hjemmeside. Det er en forudsætning for optagelse på det specialespecifikke opfølgningskursus, at grundkursus 1 er gennemført og godkendt i kursistens logbog.
- Det specialespecifikke opfølgningskursus: Ligger i starten af fase 2 og har et samlet omfang svarende til 17 kursusdage afviklet over cirka 4 måneder. 7 dage med tilstedeværelse på Forskningsenheden (Campusvej 34, 5230 Odense M) og 10 dage reserveret til selvstændigt arbejde. Der afvikles to kurser om året.
Ændringer efter juni 2026:
- Forskningstræningskursus: Hele kurset på 20 dage vil blive samlet i fase 2 og varetages af Torben Dybdahl. Kurset vil bestå af 8-9 dage med tilstedeværelse på Forskningsenheden, og de resterende dage er reserveret til selvstændigt arbejde. Der vil være 7 dage med undervisning og vejledning samt 1-2 dage med fremlæggelse afhængig af holdets størrelse.
Hvordan tilmelder jeg mig?
Det specialespecifikke forskningstræningskursus er placeret omkring starten af ansættelsen som praksisamanuensis i fase 2. Kommende kursister får automatisk besked om, at de skal på forskningstræningskursus. Orlov, barsel etc. kan betyde, at din fase 2 er forskubbet, og at du som følge deraf skal på et andet hold end oprindelig planlagt. Har du holdt orlov, barsel eller haft andet fravær, som har forskubbet din fase 2, skal du derfor give besked til Sekretariatet (mfosdal@health.sdu.dk), som så placerer dig på et andet hold. Du kan IKKE tilmelde dig elektronisk over internettet.
Tidligere blev hoveduddannelsen udbudt to gange om året med start hhv. 1. marts og september, hvilket gjorde det muligt at placere de første tre dage af forskningstræningen i den sidste del af sygehusblokken (i februar og august). I dag udbydes blokforløbene fire gange årligt (marts, juni, september, december), hvilket betyder, at vi tilstræber at placere tre dage i februar og august, og fra 2026 fire dage. Dog må vi forvente, at nogle kursister vil have alle deres kursusdage i fase 2, mens andre vil få flere dage i deres sygehusblok. Det er desværre ikke muligt at få alle indpasset i disse forløb, dels på grund af uddannelseslæger med forskudte forløb fx pga. orlov. Det er aktuelt ikke muligt at lave fire hold om året, da holdene vil være for små.
Datoer og indhold annonceres for hvert kursus her på siden.
Hvad er formålet med kurset?
Forskningstræningsmodulet skal sammen med den kliniske uddannelse og den øvrige teoretiske uddannelse bibringe lægen kompetencer inden for akademikerrollen, som beskrevet i Målbeskrivelsen for speciallægeuddannelsen i almen medicin - specifikt drejer det sig om følgende mål:
- Mål nr. 37: Kvalitetsudvikling og forskning
- Mål nr. 38: Teoretiske forståelsesrammer
- Mål nr. 39: Kritisk refleksion
- Mål nr. 41: Forholde sig til viden
- Mål nr. 42: Udvikling af klinisk praksis
Forskningstræning går grundlæggende ud på, at alle speciallæger opnår kompetencer indenfor at:
- Formulere en problemstilling baseret på aktuel klinisk praksis indenfor specialet og identificere eksisterende og manglende viden.
- Gennemføre en systematisk søgning i forskningslitteraturen for at belyse den valgte problemstilling.
- Fortolke litteraturen kritisk og fremstille løsningsforslag baseret på resultaterne.
- Sammenfatte resultaterne og formidle dem samt problemstillingerne til kollegaer og samarbejdspartnere.
- Vurdere de organisatoriske, økonomiske og etiske konsekvenser af at ændre praksis baseret på forskningsresultaterne.
Hvor kan jeg læse mere?
Diverse information
Protokol
Denne skabelon beskriver overordnet indholdet af den protokol, der i samarbejde med projektvejlederen skal udformes ved starten af projektarbejdet.
Protokollen vedlægges den færdige opgave som bilag.
Protokollen skal være kortfattet og præcis og virke som en arbejdsplan for gruppen. Den skal derfor ikke fylde mere end højst 2-3 sider.
Disposition for forskningsprotokol
Formålet med forskningsprotokollen er at give det store overblik over forskningsprojektet. Uden at være for detaljeret, skal protokollen dog stadig give fyldestgørende information om meningen med projektet og dets gennemførlighed. Skrivningen af forskningsprotokollen giver dig samtidig muligheden for at gennemtænke mange vigtige praktiske forhold ved projektet.
Titel: Projektet skal have en kortfattet og præcis titel.
Idé eller forskningsspørgsmål: Her skrives idéen eller forskningsspørgsmålet så præcist, som det kan lade sig gøre. Det skal svare til det, som vil blive besvaret med projektet.
Baggrund: Her gøres kort rede for hvorfor forskningsspørgsmålet er relevant at stille, altså i hvilken overordnet problemstilling forskningsspørgsmålet indgår, hvorfor det er vigtigt at forsøge at besvare forskningsspørgsmålet (perspektiverne). Må gerne suppleres med enkelte referencer til litteratur.
Formål: Her laves et eller flere meget simple og præcise formål med projektet. Formål skal sikre at forskningsspørgsmålet kan besvares.
Materiale og metode: Her laves en beskrivelse af hvordan man vil søge at opfylde formålet. Man beskriver præcist hvordan og i hvilken rækkefølge. Det kan være et litteraturstudie hvor man vil beskrive hvordan man vil finde litteraturen, hvilken litteratur der er relevant, hvordan man vil vurdere den og hvordan man vil syntetisere. Hvis man vil indsamle data, skal dette beskrives i detaljer (register, journaler, interview, hvem kan indgå, hvem skal ikke indgå, hvordan skal data behandles).
Tidsplan, aftaler, opgaver og projektgruppe: Her laves en arbejdsplan med opgavefordeling, tidsplan og angivelse af hvem der laver projektet og hvilke dele. Hvem er der eller hvem skal der laves aftaler med, hvem er vejleder.
Materiale
Materiale og links i forskningstræning i almen medicin
Denne side indeholder det væsentligste materiale til brug under projektarbejdet
Kritisk litteratursøgning
Nedenfor kan du downloade de checklister, som benyttes på kurset
- Checkliste for randomiserede kontrollerede studier RCT
- Checkliste for systematisk review og metaanalyse Oversigtsartikler metaanalyser
- Checkliste for diagnosestudier Diagnose_studier
Litteratursøgning
Statistik
Her kan du downloadeEpiBasic, som kan benyttes til at beregne diverse statistiske mål.
Håndbog for projektmagere
Denne bog indeholder en række relevante kapitler omkring det at lave et mindre eller større forskningsprojekt i almen praksis. Bogen kan bestilles hos Dansk Selskab for Almen Medicin (100,- kr.)
Adgang til en elektronisk version kan fås via dette link Håndbog for projektmagere
Projekter/Præsentationer
- Glucosamin til artrosepatienter
- Præsentation
- Effekten af D-vitamin berigede fødevarer på S-25-hydroxivitamin D
- Præsentation
- Intervention i almen praksis - hvordan øges anvendelsen af forebyggelseskonsultationer i almen praksis?
- Præsentation
- Sammenhængen mellem hypertensionpatienters viden om hypertension og deres selvvurderede compliance
- Præsentation
- Hypovitaminose D som ætiologisk faktor i udviklingen af diabetes mellitus 1
- Præsentation
- Overvægtige Børn
- Præsentation
- Candida
- Præsentation
- Enuresis i almen praksis
- Præsentation
- Primær profylaktisk ASA behandling:
- Præsentation
- Hvordan motiverer vi type 2 diabetes patienter til behandling?:
- Præsentation
- Kan demente køre bil?:
- Præsentation
- Bør der foretages behandling af ikke-gravide kvinder efter endt klamydiabehandling i almen praksis?:
- Præsentation
- Undersøges type 2 diabetes patienter i almen praksis efter DSAM´s anbefalinger?:
- Præsentation
- Diagnostik af urinvejsinfektion ved hjælp af urinstix hos kvinder i almen praksis:
- Præsentation
- Det professionelle venskab:
- Præsentation
- Taler læge og patient samme sprog?:
- Præsentation
- D-vitamin mangel og gravide danske kvinder:
- Præsentation
- E-mail konsultationer i almen praksis:
- Præsentation
- Kalk+D-vitamin ved steroidbehandling:
- Præsentation
- Nødvendighed af kontrolurin:
- Præsentation
- Hypertension/præsentation
- D-vitamin mangel hos gravide invandrerkvinder:præsentation
- Henvendelsesårsag og tidsforbrug
- Forebyggende helbredsundersøgelser i almen praksis
- Præsentation
- Evidensbaseret erhvervsvejledning af unge med astma og atopi:
- Præsentation
- KOL i almen praksis:
- Præsentation
- Hvad er sidste nyt i antibiotisk behandling af akut otitis media hos børn i almen praksis:
- Præsentation
- Evidens af D-vitamin
- Praksissygeplejerskers tanker og visioner for almen praksis: Præsentation
- Udredning og opfølgning af børn med astma
- Præsentation
- Behandlingseffekt af hyposensibilisering
- Præsentation
- Evidensbaseret behandling af epikondylitis lateralis
- Præsentation
- Behandling af børn med AOM - uden animation
- Præsentation
- Brug af spirometri til opfølgning af KOL-patienter i almen praksis
- Præsentation
- Telefonkonsultationer i almen praksis
- Præsentation
Info til tutorlæger
I forbindelse med den specialespecifikke forskningstræning er der lavet aftaler med regionerne om, at kursisterne skal have fri til kurset i forskningstræning i sidste halvdel af deres uddannelsesforløb, således at de kan have gennemført forskningstræningen, inden deres fase 3 stilling begynder.
Dette betyder, at forskningstræningen skal påbegyndes, når fase 2 starter. Dette kan imidlertid for nogles vedkommende ikke komme til at passe helt. Nogle kursister vil ligge skævt på grund af deres forskellige ansættelsesdatoer, barsel, orlov etc.
Det specialespecifikke forskningstræningskursus er en del af den samlede obligatoriske forskningstræning i specialeuddannelsen, og der skal derfor gives fri til deltagelse. I alt 17 dage.
I forbindelse med forskningstræningen laver kursisterne et projekt, som fremlægges både her hos os og i praksis.